Jag måste nog skydda mina kreativa impulser idag!

Hörde att en journalist skrivit om Dylans nonchalanta beteende efter att han tilldelats Nobels pris i litteratur typ”man måste förstå hans beteende, han skyddar bara sina kreativa impulser”.

Jag tänker när jag hör det: Vi borde alla ha rätt att skydda våra kreativa impulser – då skulle världen kanske vara en bättre plats! Historiskt är det självklart att det har varit mannen (i vissa klasser) som fått den möjligheten och glatt sig åt den. Listan på kvinnor som offrat sina egna “kreativa impulser” till sina mäns, pappors, älskares bröders “kreativa impulser” är så enormt lång så det är inte någon vits att end påbörja den.

Jag funderar också på hur världen skulle se ut om kvinnorna gått fullt ut i denna strävan. Hur kunde en familj fungera? Hur skulle samhället fungera?   Hur skulle våra magar blivit mättade? Sjuka barn och åldringar blivit skötta?

Mycket spännande tankeexperiment kan man hänge sig åt här och vi kommer också in på frågan om FRIHET som är temat på Ekenäs Filfest 2017.

Frihet för vem?  Slutar in frihet där din börjar?

bobdylansmileybuzz_6

 

 

 

 

Leave a Reply

